Recerca avançada

NOTíCIES

Recull informatiu de Grameimpuls

Sòcies de l’economia en plural

És tan atípica com estimulant. Aquí, hi ha classes sense cadires, pissarres que són un vinil i si es vol, s’aprèn en rotllana. L’Aberdeen no és una acadèmia d’anglès qualsevol. Més enllà de l’escenografia, allunyada de tot convencionalisme, s’amaga el projecte cooperatiu de quatre dones joves –tres filòlogues i una psicòloga entre els 24 i els 30 anys– que han decidit mantenir el negoci on havien treballat com a empleades.

 

 

“Nosaltres ja treballàvem per assemblees de treballadores on ho decidíem quasi bé tot, però veiem que la figura del jefe ens limitava fins i tot en aquestes decisions”, explica la Clara Navarra, filòloga de formació. Per això, quan l’any passat a principis de curs, el jefe els va dir que volia desentendre’s de l’escola d’anglès – després de que les joves reclamessin millores laborals – no ho van dubtar gaire. “Es va sorprendre de la nostra resposta, no se la esperava”, afegeix la Isabel Grass, que juntament amb la Berta Cornellas i la Laia Vidal han passat a ser les quatre sòcies de la cooperativa Aberdeen.

Funcionament transversal

La història d’aquesta cooperativa, ubicada al número 33 de l'avinguda Francesc Macià de Santa Coloma, té el punt romàntic dels projectes amb cor, un transfons que s’escriu amb la màxima d’una altra economia és possible. “Ha estat un camí complex, però molt gratificant”, asseguren. El procés de traspàs, que va arrencar formalment a principis d’any, ha permès mantenir viva una acadèmia que en un altre context hauria estat advocada al tancament, amb pèrdua de llocs de treball inclosa. En aquest cas, el canvi de mans no ha comportat cap acomiadament i, excepte algunes persones que van decidir agafar altres camins laborals, la resta continua treballant a l’Aberdeen. Hi treballen 13 persones.

“Teníem clar que volíem funcionar de manera assembleària i democràtica, perquè creiem en la gestió compartida”, explica la Isabel. De fet, es reuneixen un cop per setmana en assemblea, on participen també els treballadors i les treballadores. “Estem molt motivades, tot i els tràmits i la paperassa”, expliquen amb un somriure. El projecte ha comptat amb l’assessorament del Servei de Foment Empresarial de Grameimpuls, a través de dos programes que hi gestiona: Reempresa – que posa en contacte persones que volen cedir el negoci i altres que el volen agafar – i Ateneus Cooperatius – que vol fomentar l’ocupació des de l’economia social.

Aprenentatge per projectes

Aberdeen ha començat a funcionar formalment com a cooperativa aquest mes de setembre. Un dels seus punts forts és el model d’aprenentatge, basat en projectes i allunyat dels criteris d’educació tradicionals. “Nosaltres fem servir una metodologia més comunicativa. No ens regim pels patrons de com s’ha d’estudiar anglès, que els dicten les editorials. Més pròxim i amb més feedback”, explica la Clara. Jocs, teatre o manualitats són algunes de les tècniques que l’Aberdeen fa servir per transmetre els coneixements d’anglès als infants. L’acadèmia també ofereix cursos per a adults fins al nivell més alt, el Proficiency.

En total, hi estudien més de 200 nens i nenes i un centenar d’adults. Aquests dies, que encara estan en període de matriculacions, s’afanyen en posar en valor el seu tret distintiu. També ho han fet a classe. “Als nens i les nenes els diem que l’escola és nostra, que ja no tenim jefe i riuen”, comenta la Clara.

Cooperativisme en femení

Aberdeen és un projecte d’èxit, que representa, no només un model productiu més equitatiu, democràtic i sostenible, sinó l’empoderament de les dones en els contextos empresarials de direcció, típicament espais molt masculinitzats. L’economia social continua guanyant pes a Catalunya, amb prop de 4.300 cooperatives i més de 45.000 llocs de treball, una fórmula empresarial que s’ha mostrat més resilient en temps de crisi, mantenint fins i tot el volum d’ocupació d’aquesta forma de fer empresa. 

Data de publicació: 10/10/2017